De narcist in het bedrijf

Veel mensen spreken mij aan over de narcisten die bij hen in de organisatie werken. Meestal hebben ze er last van . Dat is te begrijpen omdat de narcist de verbinding makkelijk verliest, gericht is op bedreigingen en dan vervelend wordt en ook liegt. Maar in tijden van grote veranderingen kan de narcist visionair zijn en in grote lijnen een totaal andere toekomst schetsen. En dat is ook een mooie eigenschap hoewel de meer controle- gerichte mensen in het bedrijf het niet snel eens zullen zijn met mij. Soms is een heel nieuwe visie, en dan niet onderbouwd door cijfers en doorwrochte analyses, juist ook een verademing. De grensverleggende visie kan wel eens de gouden richting betekenen voor het overleven in de concurrentiestrijd met andere bedrijven.

De kunst is balancerende krachten in de organisatie te verankeren die voorkomen dat de narcist uit de bocht vliegt en te veel gefocust raakt op het krijgen van bewondering en het willen nalaten van een grootste prestatie. Als dat lukt zul je wellicht , zeker in tijden waarin veranderingen noodzakelijk zijn, juist veel kunnen hebben aan de narcist.

Het vergt echter op communicatief gebied heel wat om de narcist zodanig te begeleiden dat hij niet los gezongen raakt van de mensen in de organisatie.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *